Yasminelle pillerit

  • Viestiketjun aloittaja Matalahormoninen
  • Ensimmäinen viesti
uimakoppi
Alkuperäinen kirjoittaja apuakaipaava:
Sellanen juttu että alotin yasminellet alle viikko sitten. Lääkäri sanoi että voin aloittaa ne vaikka mulla oli sillon menkat ja toinen vuotopäivä. Pakkauksessa vaan luki että " Voit aloittaa tablettien käytön myös kierroin 2.-5. päivänä, mutta siinä tapauksessa on käytettävä lisäksi jotain muuta ehkäisymenetelmää 7 ensimmäisen tablettipäivän ajan". mutta eilen tapahtui pikku "vahinko" ja nyt mietin että tehoaisiko pillerit jo vai pitäisikö ottaa jälkiehkäisypilleri. Onko kenelläkään tietoa että saako edes ottaa jep:n jos käyttää e-pillereitä? vai tuleeko liian suuri annos jotain ainetta jos ottaa sen. Aloitin pillerit viime torstaina ja nyt on keskiviikko ja otan pillerin yleensä 4 aikoihin. Osaako kukaan auttaa??
Käys kysymässä apteekissa, mutta kyllä uskon että saa ottaa jälkiehkäisyn.

 
Pitu
Alkuperäinen kirjoittaja M-77:
Eka liuska loppu viime tiistaina ja menkat ei ole alkaneet sen jälkeen ollenkaan. Vähän on niin kuin olleet alkamassa, mutta ei sitten kuitenkaan. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Siinä pakkauksessa toki luki, että se on mahdollista, mutta mähän tietty olen jo miettinyt raskausmahdollisuudet ja vaikka mitkä, että jos niitä hormoneja ei olekaan tarpeeks...
Söin Femodenia yli kymmenen vuotta ja sit vaihto Melianeen ja sit nyt eka laatta Yasminellea. Ja kuukautisia ei näy... maha kyl on semmonen, et olis alkamassa, mut huomen pitäs jo alottaa toinen levy. Raskaana en voi olla! No ei se kyl haittaa, jos en vuodakkaan, mut ihmetyttää kyl?!
 
nuuskutti
Minulla on ollut jo pidemmän aikaa lähes päivittäistä pään jomotusta ja särkyä, ja mietin että voiko se johtua Yasminellesta.. Olen syönyt sitä jo yli liuskan. Ennen Yasminellea söin Femodenia, eikä siitä aiheutunut minkäänlaista päänsärkyä. Haluaisin tietää onko muilla ollut vastaavanlaista ongelmaa vai johtuuko jomotus jostain ihan muusta?
 
berry-
Minä oon syöny yasminelleja nyt kaksi viikkoa ja ensimmäiset pillerit ovat. Tuntuu että sivuvaikutuksia on jo ihan riittävästi! joka ILTA jomottaa päätä, outoa tunnetta jaloissa ja käsivarressakin, ensin kipuilua oli vasemmalla puolella rintakehää ja nyt muuttunut oikealle(mutta kipuilu ei enää ole häiritsevää, niin kuin alussa) ja sitten vielä turvonnut olo. Nämä ei tosiaan taida sopia minulle? Pitäisikö mun syödä nuo kolme liuskaa vai lopettaa tähän(ohjeissa kyllä luki, että "lopeta ja ota yhteys lääkäriin jos jotakin seuraavista plaplaa")? Sinne lääkäriin mistä pillerit sain, en ainakaan heti pääse, koska toisella paikkakunnalla.
Vähän kyllä pelottaa nuo veritulpat ym. mitä niistä voi seurata. :D
 
"Masentunut"
Olen syönyt Yasminelleja 4½ kk ja nyt riitti! Painoni on noussut monta kiloa ja turvottaa (naama kuin jalkapallo), makean nälkä välillä hallitsematon, itkukohtaukset ja masentuneisuus lisääntynyt, raivonpuuskat välillä todella hulluja, kauheat itsetunto-ongelmat "olen huono kaikessa mitä ikinä teenkään", kaikki ärsyttää ja mikään ei kiinnosta/innosta/haluta, finnejä tullut lisää.. Sama juttu kuin Yasmin pillereiden kanssa aikaisemmin, oireet lievittyivät kun lopetin pillereiden syömisen. Tulin tänään siihen tulokseen, että pakko taas lopettaa pillereitten popsiminen, en kestä nimittäin tätä kauheaa olo enää hetkeäkään.. Toivottavasti kohta helpottaa!

Voisikohan olla niin, että pillerit ei vain yksinkertaisesti sovi minulle ja kropalleni? Ei mitkään pillerit?
Harrastan kilpaurheilua ja nämä sivuoireet ovat vain miinusta treenaamiselle sekä kehittymiselleni..
 
biibaa
Itse olen kuullut vain pahaa yasminelleista. Tuli pillerien vaihto eteen ja yasminelleja tarjottiin diane novan sijaan, mutta taidanpa jättää väliin.


"Masentunut"
Kannattaa ehkä keskustella lääkärin kanssa noista ylimenevistä oireista.. En kyllä tiedä osaako lääkäri sanoa siihen mitään, mutta jos oikein oikeasti on noin pahat sivuvaikutukset niin kyllä luulisi, että lääkäri jotain osaisi siihen sanoa.

Jos haluaa sellaiset pillerit, jotka sopivat itselle, niin jotkut joutuvat käymään kaikki merkit läpi. Toiset vähemmän. Mutta jos sinulla on oikeasti tarve pillereille, niin kannattaa kokeilla ihan rauhassa. Siihen voi mennä vuosiakin.

Ja todellakin, tuollaset kauheat elämää haittavaat sivuvaikutukset on aivan inhottavia ja kestämättömiä, tiedän kokemuksesta! Jos noin pahaksi ätiyy mokomien pillereiden takia, niin vaihtoon vaan. tai lopetukseen. Miten itsellesi sopii parhaiten. Mutta keskustele lääkärin tms kanssa.
 
hoihei
Minkälaisia kokemuksia pillerinsyönnin lopettamisesta? Tuleeko seuraavat kuukautiset suhteellisen normaaliin aikaan, vai myöhästyileekö? Itse söin 3 laattaa ja sen jälkeen lopetin. Kuukautisten olisi pitänyt alkaa, jos laskee laattoja syödessä menevää kiertoa.. Onko normaalia vai olenkohan raskaana? :D
 
-Lily-
Ite olen syönyt Yasminelleja puolisen vuotta, ja olen tykännyt. Ekan liuskan aikana oli tiputteluvuotoa ihan vähäsen, päänsärkyä ja mielialanvaihteluita! Ne ovat kuitenkin loppuneet ajan myötä.

Haluaisin kysyä teiltä jotka Yasminelleja käytätte, että käytättekö jotain lisäehkäisyä vielä mukana, esimerkiksi kondomia vai menettekö paljaaltaan?
 
Suunu
Mulla on ollut Yasminellet nyt yli 3kk, eikä oo valittamista. Iho on paremmassa kunnossa, ja oon laihtunutkin 4 kiloa tänä aikana vaikken oo laihduttanut :D

ja vastaus Lilylle: me käytetään joskus kondomia, mutta ei läheskään aina...
 
pharmacienne
Mie taas olen lopettamassa yasminellen käytön. Ei ole sopinut mulle, ei kyllä muukaan hormoniehkäisy sovi, tämä ehkä parhaiten. Mieliala on laskenut todella alas ja kiukuttelen ihmeellisistä asioista.. Pitkä miinus myös siitä, että libido on kuihtunut olemattomiin, haluja ei vaan ole. Päänsärky on myös jokapäiväinen riesa. Ja kerää nestettä, turvottaa enemmän kuin joulukinkut. Ja saa muuten ihania painajaisia kun ottaa tämän ennen nukkumaan menoa. Mikä helpotus päästä eroon näistä!
 
kierto**
Kauanko teillä meni, että elimistö tottui hormoneihin? Syön toista laattaa(Yaz) ja tyhjennysvuodon pitäisi alkaa vasta 10 päivän päästä, mutta vuotoa tulee jo nyt. Onko normaalia? Edellisellä kerralla vuoto alkoi liian aikaisin ja kesti yli viikon, vaikka Yazeissa se pitäisi kestää vain 4 päivää...
 
kierto sekaisin..
Olen käyttänyt Yasminelleja 7kk, syönyt niitä aina yhden liuskan kerrallaan ja pitänyt taukoviikon. Nyt sitten viimeksi, kun olisi pitänyt pitää taukoviikko, aloitinkin heti toisen liuskan. Mutta menkat iskikin päälle, nyt sellaista pienempää, rusehtavaa vuotoa. Sitä pientä vuotoa on sitten kestänytkin koko tämän neljä viikkoa! Sain liuskan syötyä ja nyt pidän taukoviikon ja nyt taas on normaalit menkat päällä.
Onko kellään vastaavaa kokemusta?
Uskallankohan kokeilla taas siten, että kun aloitan liuskan syömisen, söisinkin kaksi liuskaa peräkkäin, mutta ei oikein innostaisi vuotaa koko ajan...
 
ladybird__
Kierto sekaisin..
Pakkauksessa taitaa lukea että tiputteluvuotoa voi esiintyä. Mutta ei minulla esiintynyt kun söin 2 liuskaa putkeen. Ja kaverillani kesti kuukautiset juuri kyseisenä tiputteluvuotona 20 päivää, vaikkei hän syö e-pillereitä! Joten se voi olla vain sattumaa.

En ole nyt pitkilleen lukenut keskutelua kokonaan, joten kysyn että onko kukaan kärsinyt tunteiden puuttumisesta yasminellejen tai muiden pillereiden aikana? Tai jos on kokenut aina ajoittain jonkinlaisia tunteita, ovatko ne meneet sekaisin ja on ruennut nauramaan, kun pitäisi oikeasti suuttua tms? Ja onko kenelläkään kuivanut suun ympärillä oleva iho-alue! Tämä ei ole huulten rohtumista kaiketi, vaan iho hilseilee irti ja lähtee suikaleina pois.... Mulla on ruennut myös lähtemään tunto sormista ja varpaista paljon helmpommin kuin ennen. Muistan, kun aloitin pillerit kesällä, varpaasta lähti mystisesti tunto pois. Tuntui kuin varpaan päästä olisi puuttunut pala! Ja onko kenelläkään tullut outoa kiristävää "remmiä" pään ympärille kun olette käytäneet yasminellea?

Olen juuri edellä mainittujen seikkojen takia miettinyt pitäisikö TAAS lopettaa pillereiden syöminen.
 
typ
Oon käyttänyt yasminelleja noin vuoden. Sitä ennen yasmineja ja lyhyt kokeilu cerazettea (tuli maha niin kipeäksi, että luulin et se on umpilisäke, mutta sitte alkoki kuukautiset..). Mulla on aikaisemmin ollut migreeniä kuukautisten aikana ja kovat kuukautiskivut, ne ovat lähteneet kokonaan pois yasminellejen käytön aikana. Samoin näpyt on hyvin lähteny, ainoastaan kuukautisten aikana tulee joitakin finnejä.

Näiden hyvien puolien takia olen näitä nyt käyttänyt ja koitan kestää näitä joitakin huonoja, mitkä mitä ilmeisemmin johtuu pillereistä. Sen 7 päivän tauon aikana oon aina ihan rikki, itku- ja suuttumiskohtauksia usein ilman kummempaa syytä. Syön kuitenkin aina kaksi liuskaa putkeen, joten ei näitä onneksi kauhein usein ole. Toinen on, että halut on vähän vaihtelevat, välillä niitä ei ole(ehkäisyteho ainaki kasvaa..). Viimeeksi oli kyllä myös aika pahat lihaskivut kuukautisten aikana, se oli uutta, mutta todennäköisesti ilman pillereitä ois ollu vielä pahemmat.

Syksyllä lähden vaihtoon, pidän kyllä silloin taukoa pillereistä, niin huomais ainaki mikä johtuu mistäkin. Hankala muuten tietää, kun jo 4 vuotta pillereitä syönyt.
 
parin vuoden kokemuksella
En ole käyttänyt muita pillereitä ollenkaan mutta heti alusta pyysin jotain mikä EI lisäisi näppyjä naamaan ja sitä sain, eli kymmenen vuoden akne on vihdoin poissa! Toinen asia mihin oon tosi tyytyväinen on se että kuukautiset on niin säännölliset ku vaan voi olla, eri alkamisaika heittelee korkeintaan 6 tunnilla mutta aina sama päivä luiskan loppumisen jälkeen 3 vuorokauden kuluttua.

Miinuksia on silloin tällöin liuskan alotettua huimaava pahoinvointi yöllä (otan pillerin illalla) ja ehkä hieman rasvakerrosta on kertynyt mutta se voi kyllä olla ihan muistakin syistä. Itkukohtauksia on kyllä ollu kanssa mutta niihin tottuu kun tietää mistä tuulee :)

Kertokaa mulle minkä ihmeen takia te otatte 3 liuskaa peräkkäin??
Väliviikon aikana ei tarvi muita ehkäisyjä kunhan muistaa jatkaa uudesta luiskasta oikeana päivänä, viikon päästä. Ja se toinen liuska alotetaan tasan 7 päivän päästä vaikka vuotoa vielä oliskin, sillä ei oo mitään merkitystä.

Oon siirtäny kuukautiset pillerien avulla kerran ja muuten ei mitään ongelmaa mutta hieman tiputtelua toisen liuskan aikana.

Ja niin joo, joskus on vähän haluttomuutta tai kuivuutta havaittavissa mutta ei montaa kertaa kuukaudessa.
 
Kathrine..
Syön aina kaksi tai kolme liuskaa pillereitä putkeen välttääkseni kuukautismigreeniä.
Näin kärsin siitä vain kolmen kuukauden välein. Sama koskee muita kuukautiskipuja, joita aina joskus esiintyy.
Muutenkin on kätevämpää kun on kuukautiset harvemmin. Mitään haittaahan siitä ei elimistölle ole. Mulla ei ilmene ollenkaan tiputteluvuotoa.
 
damdidamm
tietääks kukaan mitä kaikkia antibiootteja voi syödä näitten yasminellejen kanssa silleen että ehkäisyteho ei kuitenkaan heikkene? nyt on meinaaan menkat myöhässä vaikka on taukoviikko ja edellisen läpipainoliuskan aikana napsin ciprofloxasin sandoz-nimistä antibioottia ja nyt huolestuttaaaaa........:S
 
paveliu
ei kaikki e-pillerit käy kaikille. esim mulle sovi muut kuin yasminellet. mä oelen syöny 2 vuotta jo ja koskaan ei oo ollu mtn sivu vaikutuksia, voi olla että jos ne sisältää jtn eri aineita kun muut e-pillerit niin jotkut voi olla yliherkkiä yasminelleille..:S
 
Hansikku
Ite oon syöny näitä ko. pillereitä 2,5 vuotta, kunnes nyt lopetin. Alussa tuntui että merkki sopii minulle oikein hyvin, mutta pidemmän käytön aikana ilmeni haluttomuutta, kuivumista sekä nyt viimeisen puolen vuoden aikana kuukautisvuodot alkoivat tiputteluvuodolla jo melkein viikkoa ennen oikeaa päivää ja kestivät joskus vain pari päivää ja joskus jopa viikon.. Eivätkä pillerit vaikuttaneet kuukautiskipuihini saati vuodon määrään millään lailla (kuukautiskivut ovat minulla aina olleet melko kovat ja vuodot runsaat). Lisäksi ilmeni vielä ajoittaista masennusta ja flegmaattisuutta. Ainoa plussa oli rintojen kasvu, sillä rintani kasvoivat melkein kaksi kuppikokoa tänä aikana :) Luomuna ollessa olo on tuntunut paljon paremmalta, eikä tarvitse muistuttaa itseään joka ilta pillereiden ottamisesta :)
 
=O
Esim. sinä joka kysyt kuukautisten siirtämisestä, koskaan ei saa jättää ottamatta pillereitä, vaan ne aloitetaan aiemmin, muuten ehkäisyteho heikkenee.
Muutenkin tässäkin ketjussa on monen monta kysymystä joihin saisi helposti vastauksen pakkausselosteen lukemalla!
Sivuvaikutuksista sen verran, että ne ovat kaikilla niin yksilöllisiä, ettei kannata stressata liikaa, vaan kokeilla itse. Ja toisaalta, jos pillerit sopivat mainiosti, silloin harvemmin edes niistä keskustellaan, näissä ketjuissa huonoja kokemuksia on joka pillereiden kohdalla paljon, koska huonoista kokemuksista ja sivuvaikutuksista halutaan keskustella enemmän.
 
Tyhmä vai tyhmempi
Olen kohta 19v. aloitin pillerit "jo" 14 vuotiaana menkkakipuihin Yasmineja ja vaihdoin puol vuotta sitten Yasminelleihin.

Olen vasta nyt 5 vuoden jälkeen alkanut miettiä oireitani, hirveä masennus, silmien kuivuus(epäiltiin jopa kaihia mutta ei ollut), haluttomuutta, lisäkiloja 23kg, atooppinen ihottuma palasi takaisin, hirveitä raivo- ja itkukohtauksia melkein päivittäin, kauheita päänsärkyjä, väsymystä, menkoista tullut aivan kauhean kivuliaita jne..

Tultiin poikaystävän kanssa siihen tulokseen tällä viikolla pitkän keskustelun jälkeen että "lopetetaan" pillerit kokonaan ja mennään lääkärin kanssa keskustelemaan muista mahdollisuuksista.

Olisin todella iloinen jos löytyisi jokin toinen ehkäisy kortsun kanssa käytettäväksi.

Toivotan muille onnea pillereiden kanssa ja että muilla ei olisi näin hirveitä kokemuksia hormoneihin sekaantumisesta :)
 
Pömppömaha
Oon aloittanut käyttämään Yasminelleja. Maha pömpöttää kauheesti ja on turvoksissaan. :/ Syön ruokaa ihan normaalisiti.. Mahtaisiko tämä johtua näistä kyseisistä e-pillereistä?
 
netissä löytyy.
Netissä löytyy paljonkin keskustelua siitä aiheuttavatko pillerit lihomista.

Selaamalla hakurulosta > e pillerit lihomonen< (1540 osumaa). Läytynee varmastikin kokemuksia, näkemyksiä, tutkimuksia.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=e+pillerit+lihominen&meta=&aq=f&oq=

 

Yhteistyössä