Hae Anna&Ellit-sivustolta

Yhteishuoltaja EI OLE yksinhuoltaja!

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä Mies - YHTEIShuoltaja, 08.03.2010.

1. miksi sinulle? Vierailija

Miksi sinä saat sen yksinhuoltajakorotuksen ja elatusavun, kun lapsi kuitenkin asuu tasan molempien vanhempien luona ja näköjään molemmat vastaavat myös tasan vaatemenoista? Miksi isä joutuu suurempaan maksuvelvollisuuteen ja vielä ilman sitä yhteiskunnan lisää? Outoa!

2. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Yksinhuoltajakorotus maksetaan sille vanhemmalle, jonka osoitteessa lapsi on kirjoilla. On aivan vanhempien oma asia päättää elareista 50/50 tapauksessa. Isä tietysti suurempituloisena maksaa ei siis ole kyseenalaistanut tuota maksua. Meillä ei heti alusta saakka ole ollut käytössä 50/50 malli. Vaatemenot eivät mene ihan tasan vaan minä maksan niitä edelleenkin suurimman osan ja isommat ostokset maksetaan suunnilleen puoliksi. Isommat ostokset tarkoittavat sellaisia ostoksia, joita ei molempiin koteihin osteta erikseen omia.

3. helinä Vierailija

Tuossa on kyse yhteishuoltajuudesta, se on eri asia kuin yksinhuoltajuus. Viittaan siis alkutekstiin.

4. helinä Vierailija

On olemassa myös ns. näkymätön maailma... ehkä tuossa tapauksessa ilmestyy hieman viiniä lasiin... mene ja tiedä. Olisko joku kotiinkantaja asialla, niitähän kyllä löytyy.... aika tekopyhä tuo j-kirjoitus...

5. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä se ihan todenmukainen vastaus oli. Minusta viina ja (siististi käytetty ) pari/kolme kertaa vuodessa pari lasia ruokajuomana käytetty viini ovat kaksi eri asiaa. Toki niinissä on alkoholia en sitä kiellä. Juu ja itse yleensä sen viinini ostan ei se taivaasta tipu.

6. hyveellinen Vierailija

Ja konjakki ja viski ovat selvästi rappioalkoholistin merkkejä :DDD. Hyi pois se minusta! Onneksi meillä ei juoda kuin Typhoota ja Harrodsilta tilattua teetä sekä juhlapyhinä sitruunanmakuista oliiviöljyä.

7. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi pitäisi valehdella käyttävänsä tuotetta, jota oikeasti ei käytä. En ole toisten käyttämisiä arvostellut, jokainen käyttää mitä käyttää ja sen määrän kuin itse haluaa.

8. merkku Vierailija

Meillä kaikki alkoholi haetaan Englannista ja silloinhan se ei edes ole alkoholia. Noin joka toinen vuosi käydään keikalla briteissä. Elämme ylihyveellistä ja ylisiveellistä elämää pääkaupunkiseudulla. Meille tulee yksi englantilainen ruokalehti jota sanakirjan kanssa tavailen illat pitkät. Olemme ns. parempaa väkeä.

9. hyveellinen Vierailija

Olen hieman kateellinen, mutta sellaista teillä rikkailla Espoolaisilla on! Meillä päin luetaan Catherine Cooksonia ja sivistytään.

10. Yh since 1992 Vierailija

Siis jälleen kerran.

Yksin- tai yhteishuoltajuuden ero on avainsanassa HUOLTAJUUS. Kyse ei ole rahasta eikä tapaamisista, ne eivät poikkea mitenkään toisistaan, oli huoltajuusmuoto kumpi vaan. Yhteishuollossakaan toista vanhempaa ei voi sovittuihin lapsen tapaamisiin pakottaa jos hän jostain syystä päättää ettei hän halua. Toisaalta taas yksinhuoltajan entinen puoliso (lapsen biologinen isä) voi hyvinkin paljon pitää lasta luonaan ja rahallisesti osallistua lasta koskeviin hankintoihin.

Sekä YKSIN- että YHTEIShuollossa lapsi asuu vain toisen vanhemman luona (useimmiten). Tällöin toinen vanhemmista maksaa lähivanhemmalla elatusapua ja lapsella on oikeus tavata etävanhempaansa sovitusti. Lapsi myös perii aina biologisen vanhempansa.

Ero siis sanassa huoltajuus. Jos toisella vanhemmalla on YKSINhuoltajuus, hän on lain edessä yksin lapsen huoltaja eli vastaa lasta koskevista päätöksistä yksin. Näitä päätöksiä ovat esim. lapsen sairaudet ja niiden hoidot, kouluasiat, uskonto sekä passi- ja jotkut muut lupa-asiat.

Jos taas vanhemmilla on YHTEIShuoltajuus, on näihin päätöksiin kysyttävä (viranomaiset usein vaativat) toisen huoltajan mielipide. Vaikkapa lapsella on vakava sairaus, on toiseltakin vanhemmalta kysyttävä suostumus johonkin hoitoon tai leikkaukseen, on kysyttävä lupa passiin ja mopokorttiin, pankkitiliin jne.

Siis aloittajalta ja monelta muulta kysyn, mitä eroa käytännössä on olla yksin- tai yhteishuoltaja jos on lapsen lähivanhempi ts hoitaa sen arjen rumban yksin? On paljon helpompi kertoa olevansa yksinhuoltaja virallisesta huoltajuusmuodosta riippumatta, koska se kertoo yhdellä sanalla sen, että asut alaikäisen lapsesi kanssa ilman hänen toista vanhempaansa.

11. epistä Vierailija

Moni varmaan onkin aidosti yksinhuoltaja, mutta esim tämän kaikkein kärkkäimmin täällä tuota isää arvostellut rahtaa lapsensa tasan puoleksi aikaa isänsä luo. Hän siis hoitaa joka toinen viikko ja isä joka toinen eli tasan. silti hän saa elatusavun, lapsilisän ja yksinhuoltajakorotuksen. Minusta isää kohtaan epistä.

12. Yh since 1992 Vierailija

No näissä raha-asioissa yleensä otetaan huomioon molempien vanhempien tulot ja elatusmaksu suhteutetaan niihin, viranomaiset sen avun suuruuden yleensä määrää. Eli voi tulla tilanne, että toinen saa siltikin toiselta elatusapua vaikka asuminen onkin fifty-fifty. Jos olosuhteet muuttuu tai se on isän mielestä epistä, hän voi hakea päätökseen muutosta.

13. Voihan kateus Vierailija

Mitäs, jos annettaisiin jokaisen perheen tai ex-perheen ihan itse päättää rahojensa jaosta. Mitä se sinua nyppii, jos isä maksaa enemmän paremmista tuloistaan lapsensa hyväksi. Eihän se sinun pussistasi kai pois ole?

14. Voi merkku-rakas Vierailija

Ei kannata yrittää olla vitsikäs, kun ei näköjään sitä taitoa ollenkaan hallitse. Käsittämättömän lapsellista touhua nokkia yhtä kirjoittajaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Pitäisiköhän sinun hankkia ihan oma elämä?

15. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Kenelle se lapsilisä sitten pitäisi maksaa? Sille parempituloiselle isällekö? En minä sitä laste mihinkään rahtaa kyllä hän sinne isänsä luo ihan omin jaloin kävelee. Ihan lakiin perustuva juttu tuo yksinhuoltajakorotus on eli maksetaan sille, jolle lapsilisä menee ja lapsilisä menee sen mukaan mikä on lapsen virallinen osoite.

16. N50* Vierailija

Nytpä kyllä nimenomaan ei vaimollasi ole käsitteet olleet selvillä.

Etävänhemman ja lapsen tapaamisoikeutta ei toki viedä, oli huoltajuusmuoto ihan mikä tahansa. Vaikka eksälläsi olisi yksinhuoltajuus, sinä saisit tavata lapsia ja maksaisit elatusmaksuja jos lapsi on tunnustettu. Kuten tuossa yllä oli, huoltajuus on se ainoa seikka, johon yksin-yhteishuoltajuudella on vaikutusta; kumpi vai molemmat ovat lapsen huoltajia lain ja viranomaisten edessä. Kumpi vai molemmat tarvitaan lasta koskevaan päätöksentekoon. Käytännössä ja arkielämässä se ero ei juurikaan näy.

Yksinhuoltajuutta ei kovin helposti saa edes, jos toinenkin vanhemmista on vähänkään sopiva vanhemmaksi.

Ihmettelen, missä tuppukylässä asutte, jos päivän puheenaihe siellä lastenkin keskuudessa on teidän perheen huoltajuusmuoto? Olen eronnut aikapäiviä sitten eikä meidän jo aikuiset lapset varmaan koskaan edes tienneet mikä huoltajuus meillä on vaikka joutuivatkin isän nimen pari kertaa papereihin hakemaan, muuten eivät paljon isäänsä nähneetkään vaikka meillä oli se yhteishuoltajuus. Kun isä ei ilmestynytkään hakemaan sovitusti, koitin aina keksiä jotain syytä lapsille, miksei se iskä tullutkaan. Samoin elatusmaksut kulki koko ajan ulosoton kautta, vapaaehtoisesti ei tämä yhteishuoltaja maksanut yhtään mitään.

Siltikin halusin pitää yhteishuoltajuuden, jos minulle olisi sattunut jotain, olisi lapsilla ollut huoltaja valmiina.

17. Ajatelkaahan, sodan jälkeen Suomi oli tupaten täynnä todellisia yksinhuoltaja äitejä ja hyvin meni. Nykyään on oltava tukiperheitä ja vaikka mitä.
    Kyllä ne lapset kasvavat vähemmälläkin lärpätyksellä. Riittävästi rakkautta ja tervettä järkeä kotoa niin kaikki menee hyvin.

18. sanopa se Vierailija

Nimenomaan rakkautta ja läsnäoloa lapset kaipaavat. Monelle vanhemmalle näyttää kyllä olevan tärkeämpiä asuntolaina ja ulkomaan matkat, joihin on rahaa tienattava lasten kustannuksella.

19. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä se asuntolaina useimmille on tärkeä asia sillä jossaihan sitä pitää asua. Ei niitä vuora-asuntoja kaikille riitä eivätkä ne useimmitenkaan tule halvemmaksi kuin yhtiövastike + laina ellei nyt sitten tyydy asumaan "koirankopin" kokoisessa asunnossa. Toki on sellaisia joille tuo on ainoa vaihtoehto.

20. sanopa se Vierailija

Mutta jos lapsia hankkii, täytyy ne toki asettaa ensimmäiselle sijalle eikä asuntolainaa tai ulkomaan matkoja. Pitää jossain asua ja omistusasunnonkin voi siten hankkia, että on varaa hoitaa lapsensa itse ainakin pääosin hänen ollessaan pieni.

21. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Kotihoidontuella en olisi asuntolainaani voinut maksaa, joten menin töihin heti äitiysloman jälkeen.

22. Ihmeellistä Vierailija

Oletko aina ollut yksinhuoltaja, vai miksi mies ei osallistunut kuluihin lapsen ollessa vauva?

23. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole ollut. Ostin aikoinaan tuon asunnon omiin nimiini ja tietysti lainakin oli minun nimissäni. Osallitui muihin kuluihin.

24. Ihmeellistä Vierailija

Jos oli hyväpalkkainen mies, olisi luullut hänen satsaavan perheeseensä ja antanut lapsensa äidin hoitaa häntä kotona. Silleen meillä tehtiin. Mulla tosin ei ollut asuntolainaa, mutta opintolainoja oli maksettavakseni kertynyt kuudelta vuodelta ihan kiitettävästi.

25. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä on kenenkin mielestä hyvä palkkainen. Minuun nähden hänen palkkansa on hyväpalkka eli suurempi kuin minun. En tarkkaan tiedä hänen nykyistä pakaansa, mutta suurempi kuin minun kuitenkin. Ei kuitenkaan niin suuri, että minulla olisi ollut varaa jäädä kotiin äitiysloman jälkeen.

Jaa tämä sivu